söndag 7 augusti 2011

Tanke verkstad

Morgonens funderingar. Jag funderar på hur det skulle vara att ha en dotter…Jag/ vi har ju vår älsklings dotter i himlen..

good_weekend_031

Men jag funderar på hur det skulle vara att ha en dotter som har familj,fått barn, eller ska ha barn. Vad skulle hon delge mig? Många som är både farmor och mormor säger till mig att det är skillnad…Är det det? Jag hoppas inte det.

Att en mormor blir mer accepterad. Är det inte beroende  på hur man är själv som människa? Jag känner mig som en rätt ok farmor;) om jag får säga det själv ;) Kan ju hoppas det iaf:)  Lägger mig inte i och låter de sköta sitt!!

Jag har ju inget att jämföra med eftersom jag är farmor, och kommer aldrig bli mormor, tyvärr! Jag kommer aldrig få några svar angående det. Men nog hade jag gärna varit mormor också. Men nu är jag farmor och njuter av det:)

Har tänkt mkt på detta ang att min vän Kicki ska bli mormor igen, hon i sin tur kommer inte ju inte att bli farmor för hon har flickor…Grattis igen mormor;);)

Ja jag hoppas iaf att jag sköter min roll som farmor:) Kan inte vara mer än den jag är!

CA0Y0D8Z[1]

5 kommentarer:

  1. Jag har med funderat lite på det där, jag kan ju inte heller bli farmor, för jag har ju bara pojkar.. =)

    Men om jag ser till mig själv så hade jag bra kontakt med både farmor och mormor, men vi umgicks mycket mer med mormor & morfar, men jag hade närmare till farmor så dit kilade jag ofta iväg själv, så jag hade en annan relation med farmor.

    Ser jag hur det är med mina barns mormor och farmor-relationer så har de umgåts mycket mer med sina mor-föräldrar än far-föräldrar och i här beror det på att far-föräldrarna inte är speciellt roliga eller positiva av sig, så nog är det så att det hänger mycket på hur man är själv som medmänniska .. =)

    Jag tror du är en superbra farmor, och jag känner mig med som en superbra farmor .. vi och våra små tjejor .. ; )

    Må så gott!
    Kram Patricia

    SvaraRadera
  2. Du menar att du inte kan bli mormor;) ser att du skrev fel haha:) Ja visst är det så att det beror på hur vi själva är, jag tror också du är en kanon farmor:) eller ja det är ju klart vi är båda två:):)

    SvaraRadera
  3. tror oxå att det beror på vem man själv är och vad man har för slags relation till sina barn och framför allt till barnens respektive. du säger ju själv att maria är som din dotter så då får du se dig själv som både farmor/mormor i samma roll. inte illa pinkat det heller. kan bli svårt att slå ;)

    nä å jag kan inte bli farmor vilket jag kan känna är lite tråkigt. för jag tror oxå att våra barnbarn ska ha olika relationer med oss "gamlingar" vi är ju alla olika och ger av oss till våra små på olika sätt. men det kan oxå vara så att vi omedvetet sätter oss i rollen som farmor/mormor å kanske är på ett omedvetet sätt beroende på hur vi tror att alla uppfattar att en mormor/farmor ska vara.

    och du har säkert massor av saker att lära nelie (undrar om jag nånsin kommer att stava det rätt =P) som mormor hennes inte kan.

    jag tror att det viktigaste är vad för slags relation vi har till dom små. inte "titel"

    själv är min mormor den som står mig närmast men det är väl för att jag tillbringade så mycket tid med henne. men farmor är för mig så kär för hennes godhet och lugn. medans mormor var mer "hetsig" i sitt humör. så dom gav så olika kvaliteter och kunskap till mig.

    det enda vi kan gör är att vara oss själv och ge av vår tid å vår kärlek så gott vi kan. då kommer vi nog lyckas bäst vare sig vi är farmor eller mormor.

    å om jag uppfattat rätt så har du en jättefin relation med både magnus å maria så det kan inte bli annat är kärlek

    å mina barn har visserligen en närmare fysisk relation till sin mormor än till farmor men det tror jag beror på att jag har tätare fysisk kontakt med min mamma än vad imme har med sin. men lika mycket kärlek och omsorg har dom fått från båda håll. fast på olika sätt =)

    stor kram

    SvaraRadera
  4. Ja det är nog så, jag har själv inte haft ngn bra och trygg relation med min farmor, så det är därför jag vill att allt ska vara så bra som möjligt. För den lilla familjen är ju det käraste vi har :):)

    SvaraRadera
  5. Visst är det så min vän....det beror på vilken relation man skapar via den personlighet man har. Sen vilket som är bättre, sämre eller hur man nu vill uttrycka det kan spela mindre roll. Njut av att var den farmor du är, njut av Nellie och av hennes pappa. Sen om någon annan skulle tycka att mormorsrollen på nåt sätt skulle vara fördelaktigare ligger det nog mer i den som uttryckt det....av egen erfarenhet eller rädsla för att att inte kunna leva upp till en förväntad roll. Du har så många kvaliteér som du kan förmedla till ditt barnbarn oavsett vad du kallas.....så ge av dom. Du är en underbar person med utbildning i livets hårda skola bärande på kärlek till de dina. Så var den du är vilket Du med säkerhet är bäst på. Med värme från mig

    SvaraRadera