lördag 25 juni 2011

Resning i Rättvik

Ha ha ja det låter det. Men vet ni, för att resa en midsommarstång i dalarna är det mkt regler som gäller.

Datumet varierar från by till by och om man vill kan man fira midsommar flera gånger samma vecka. En del har inträde, men vanligtvis inte för dem som har folkdräkt.

DSC_0179
* Midsommarstång kallas även majstång. Det har inget med månaden maj att göra, utan kommer av ett gammalt uttryck för att löva - maja. Midsommarstångens symboler och blommor skiljer sig från by till by.

Den klassiska stången är korsformad med två kransar. Symbolerna varierar: Korslagda pilar står för frihet, flaggan för nationalitet, hjärtat för kärlek, kransar för enighet och gemenskap, en tupp i toppen för vaksamhet.

Här i Rättvik  har vi en tupp i toppen:)

Sådär nu fick ni lite onödigt vetande på kuppen:)

DSC_0181DSC_0182  

DSC_0184

Vädrets makter höll iaf inne med regn denna dag och det var ju skönt för alla som skulle fira ute i det gröna. Själva tog vi det lugnt och tittade mest på folk. Umgicks lite med våra grannar här:)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker traditioner runt just sådana här saker är lite kul och ännu roligare att de bevarar det i kommande generationer. För vanligtvis skall ju allt förnyas och det gamla försvinner.
    Vi valde också en lugn midsommar....riktigt skönt faktiskt.
    Kramar och värme från mig

    SvaraRadera
  2. Underbara du:) om jag hade gått egenom allt du gjort skulle jag inte ens ta mig ur sängen ni måste vara otroligt starka ändå fast ni inte tycker det kram Linda

    SvaraRadera